taxatierapport Taxatie Als je een woning in Utrecht wilt kopen , verzekeren of verkopen, heb je een taxatierapport nodig. Een onafhankelijk taxateur of makelaar, die niet betrokken is bij de verkoop of de koop van de woning, komt de waarde van je woning inschatten en brengt hiervan verslag uit in de vorm van een taxatierapport. Dit rapport is belangrijk voor onder andere het verkrijgen van een hypotheek. Enkel als je een nieuwbouwwoning koopt, is een taxatierapport in de meeste gevallen niet nodig. Redenen om een woning te taxeren Er zijn meerdere redenen om je woning te laten taxeren. Als je je wilt gaan verkopen, is een taxatie handig om de juiste verkoopprijs te betalen. Wil je een eerste woning kopen of een nieuwe woning kopen, dan heb je een taxatie nodig om een hypotheek te verkrijgen. Om gefundeerd bezwaar te kunnen maken tegen de door de gemeente vastgestelde WOZ-waarde van je woning, heb je een taxatierapport nodig. Als laatste heb je mogelijk een taxatie nodig om de herbouwwaarde van je woning te bepalen en zo de premie van je opstalverzekering te laten berekenen. Beëdigd taxateur Een taxatie wordt uitgevoerd door een beëdigd taxateur. Uiteraard kun je zelf contact opnemen met zo’n taxateur maar Utrecht Hypotheken regelt de taxatie graag voor jou. Onze hypotheekadviseur in Utrecht heeft namelijk goede contacten met meerdere erkende taxateurs. Dat bespaart jou weer extra stress en zoekwerk. Factoren die de waarde van je woning bepalen De waarde van je woning wordt in de taxatie bepaald door een aantal factoren, zoals: – Ligging, locatie en stand – Wel of niet verhuurd – Oppervlakte, inrichting en aard van het terrein – Eigendom van de ondergrond – Parkeergelegenheid en bereikbaarheid – Installatietechnische en bouwkundige kwaliteit – De situatie op de woningmarkt Kosten van een taxatie Er is geen vaste prijs voor een taxatierapport en de prijzen verschillen dan ook sterk per makelaar en taxatiebureau. Afhankelijk van het werk dat een taxateur in een taxatierapport moet steken, ben je tussen € 550 en € 1.000 euro kwijt voor een taxatie. De meeste taxateurs werken met een vast tarief, dat inclusief extra kosten is, maar het gebeurt ook dat taxatiekosten een bepaald percentage van de getaxeerde waarde van je woning bedragen. De kosten stijgen dan naarmate de waarde van je woning stijgt. Het nadeel van deze kostenberekening is dat je op voorhand niet precies weet hoe hoog de kosten van de taxatie zullen uitvallen. Daarnaast maakt de taxateur nog enkele bijkomende kosten voor het opstellen van een taxatierapport: – Verschotten – Kadastrale kosten / recherche – Administratiekosten – BTW van 21% – Eventuele validatiekosten Validatie De meeste hypotheekverstrekkers eisen dat de taxatie gecontroleerd en gevalideerd wordt door een validatie-instituut. De taak van een dergelijk validatie-instituut is het tegengaan van taxatie- en hypotheekfraude door het controleren en valideren van taxatierapporten. Dit controleproces verloopt zowel geautomatiseerd als handmatig.