Werkgeversverklaring Werkgeversverklaring Als je een eerste woning wilt kopen en hypotheek wilt aanvragen in Utrecht heb je een werkgeversverklaring nodig. Aan de hand van deze verklaring toon je de hypotheekverstrekker dat je inkomen groot genoeg is om de maandelijkse afbetalingen van de hypotheek te betalen. Een werkgeversverklaring, wat is dat? Een werkgeversverklaring is een document waarin je werkgever een verklaring aflegt van onder andere je dienstverband en je jaarinkomen. Sinds 1 januari 2021 mag het oude model van 2020 niet meer gebruikt worden en is de werkgeversverklaring 2021 verplicht. In deze werkgeversverklaring staan extra vragen die sneller een goed beeld van jouw financiële situatie geven. Daarnaast schept dit ook sneller duidelijkheid over jouw hypotheekaanvraag. Wat moet er op een werkgeversverklaring staan? De werkgeversverklaring bevat verschillende vragen over je inkomen en je job. Je laat dit document invullen door je werkgever. Volgende gegevens worden behandeld in de werkgeversverklaring: Gegevens van de werknemer Gegevens van de werkgever Aard van je dienstverband (tijdelijk met eventuele proeftijd, flexibel of vast) Indien van toepassing: verklaring van de voortzetting van het dienstverband Inkomen: bruto jaarsalaris, vakantietoeslag, eindejaarsuitkering, 13de maand, onregelmatigheidstoeslag, provisie en overwerk Eventuele leningen of loonbeslag Handtekening van de werkgever Een geldige werkgeversverklaring Het is belangrijk dat je een geldige werkgeversverklaring kunt voorleggen aan je hypotheekverstrekker. Zodra je hypotheekverstrekker merkt dat de informatie niet correct of onvolledig is, zal hij een nieuwe werkgeversverklaring eisen. Daardoor zal het proces van de hypotheek aanvragen in Utrecht langer dan nodig duren. Je zorgt er dus best voor dat je werkgever de verklaring op een correct manier invult. Dit betekent dat je werkgever de werkgeversverklaring moet invullen, dit kan zowel offline als online. Het document is enkel geldig als er een handtekening onder de verklaring staat, ook deze kan elektronisch geplaatst worden. Daarnaast is een werkgeversverklaring slechts twee maanden geldig. Vroeger was een verklaring drie maanden geldig maar sinds corona werd de geldigheid van de verklaring terug geschroefd. Zorg er dus zeker voor dat de geldigheid niet verlopen is en dat je indien nodig tijdig een nieuwe verklaring aanvraagt. Verschil tussen een werkgeversverklaring en een intentieverklaring Ben je aan het werk maar heb je nog geen vast contract en wil je graag een hypotheek aanvragen? Dan kan je werkgever je een intentieverklaring geven. In dit document verklaart je werkgever zijn intenties om jouw tijdelijke contract om te zetten in een vast contract. NHG werkgeversverklaring Als je een hypotheek aanvraagt met Nationale Hypotheek Garantie, heb je een werkgeversverklaring nodig die voldoet aan de voorwaarden van NHG. Maar ook voor je hypotheekaanvragen zonder NHG kun je deze standaard verklaring gebruiken. Je kunt de NHG werkgeversverklaring online downloaden, je kunt je hypotheekadviseur in Nieuwegein vragen om je een standaard document te bezorgen of je kunt je werkgever vragen om de werkgeversverklaring online in te vullen.